DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 1999/2000 
 
85271 Miljø og samfund
Engelsk titel: Environment and Society
Sprog: dansk Point: 5
Type: basiskursus, udbydes under åben uddannelse
Sprog: dansk

Tidligere kursus: C8535
Pointspærring: C8535
Faglige forudsætninger: AMS-kursus i fagpakke
Vejledende placering: Midt i studiet.
Undervisningsform: Litteraturgennemgang samt mundtlige og skriftlige oplæg på baggrund heraf.
Evalueringsform Bedømmelse af skriftlige arbejder.
Karakter: 13-skala
Antal studerende: max. 60

Kontaktperson: Inge Røpke, bygn. 303, tlf. 4525 6009, email ir@its.dtu.dk, http://www.its.dtu.dk/ansat/ir/ir_e.htm
Lauge Baungaard Rasmussen, bygn. 303, tlf. 4525 6025, email lbr@its.dtu.dk, http://www.its.dtu.dk/ansat/lbr/lbr_e.htm

Kursets netadresse: http://www.its.dtu.dk/under/beskr/85271_d.htm
Institut: Institut for Teknologi og Samfund
Studieudvalg: MESU
Kursusmål: At sætte de studerende i stand til i deres senere arbejde med konkrete miljøproblemer at analysere disse i en samfundsmæssig sammenhæng og at kunne diskutere forskellige løsningsmuligheder ud fra politiske og økonomiske overvejelser. Desuden at motivere de studerende for mere grundlæggende overvejelser om natursyn og konsekvenserne heraf for samfundets omgang med naturen.
Kursusindhold: Kurset tager udgangspunkt i den danske miljølovgivning og forvaltning. Der gives en del faktuel information om reguleringens historie og aktuelle udformning, men hovedvægten i kurset ligger på at styrke forståelsen af den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for miljøproblemernes opståen, således at der tilvejebringes et kvalificeret grundlag for at diskutere miljøproblemernes karakter og løsningsmuligheder. Miljøproblematikken belyses fra en række forskellige samfundsfaglige og humanistiske vinkler:
- Politologiske: hvordan bliver miljøpolitikken til, og hvilke implementeringsvanskeligheder støder den ind i?
- Økonomiske: hvordan forstår traditionel økonomisk teori baggrunden for miljøproblemerne, og hvilke styringsmidler foreslås? Hvilke kritiske synsvinkler kan anlægges på traditionel økonomisk teori?
- Socialpsykologiske: hvordan har miljøbevidstheden udviklet sig, og hvilke handlingsmuligheder og barrierer foreligger på det subjektive plan?
- Filosofiske: hvordan har natursynet udviklet sig historisk, hvilke muligheder er der for forandringer af det i dag dominerende natursyn, og hvilke sammenhænge er der mellem natursyn og teknologisk udvikling?
Præsentationen af de forskellige faglige synsvinkler indebærer bl.a., at deres indbyrdes kritiske potentiale kan trækkes frem, og at det klargøres, at der ikke findes enkle løsninger. De mere specifikke emner, der tages op i kurset, varierer fra gang til gang.