Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: dansk |
|
Tidligere kursus: C8535
|
Pointspærring: C8535
|
|
Faglige forudsætninger: AMS-kursus i fagpakke
|
|
Vejledende placering: Midt i studiet.
|
Undervisningsform: Litteraturgennemgang samt mundtlige og skriftlige oplæg på baggrund heraf.
|
Evalueringsform Bedømmelse af skriftlige arbejder.
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 60
|
|
|
Kursets netadresse: http://www.its.dtu.dk/under/beskr/85271_d.htm
|
Institut: Institut for Teknologi og Samfund
|
Studieudvalg: MESU
|
Kursusmål: At sætte de studerende i stand til i deres senere arbejde med konkrete miljøproblemer at analysere disse i en samfundsmæssig sammenhæng og at kunne diskutere forskellige løsningsmuligheder ud fra politiske og økonomiske overvejelser. Desuden at motivere de studerende for mere grundlæggende overvejelser om natursyn og konsekvenserne heraf for samfundets omgang med naturen.
|
Kursusindhold: Kurset tager udgangspunkt i den danske miljølovgivning og forvaltning. Der gives en del faktuel information om reguleringens historie og aktuelle udformning, men hovedvægten i kurset ligger på at styrke forståelsen af den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for miljøproblemernes opståen, således at der tilvejebringes et kvalificeret grundlag for at diskutere miljøproblemernes karakter og løsningsmuligheder. Miljøproblematikken belyses fra en række forskellige samfundsfaglige og humanistiske vinkler:
- Politologiske: hvordan bliver miljøpolitikken til, og hvilke implementeringsvanskeligheder støder den ind i?
- Økonomiske: hvordan forstår traditionel økonomisk teori baggrunden for miljøproblemerne, og hvilke styringsmidler foreslås? Hvilke kritiske synsvinkler kan anlægges på traditionel økonomisk teori?
- Socialpsykologiske: hvordan har miljøbevidstheden udviklet sig, og hvilke handlingsmuligheder og barrierer foreligger på det subjektive plan?
- Filosofiske: hvordan har natursynet udviklet sig historisk, hvilke muligheder er der for forandringer af det i dag dominerende natursyn, og hvilke sammenhænge er der mellem natursyn og teknologisk udvikling?
Præsentationen af de forskellige faglige synsvinkler indebærer bl.a., at deres indbyrdes kritiske potentiale kan trækkes frem, og at det klargøres, at der ikke findes enkle løsninger. De mere specifikke emner, der tages op i kurset, varierer fra gang til gang.
|