DTU
Uddannelse
Forrige side | Gćldende version Arkiv 2000/2001 
 
67496 Planlægning: teorier og teknologisk praksis
Målgruppe: PhD-studerende og Civiling. studerende sidst i studiet. Engelsk titel: Planning: theories and technological practice
Sprog: engelsk Point: 7,5
Type: initiativkursus, kursus på phd-niveau, udbydes under åben uddannelse
Sprog: engelsk

Vejledende placering: Sent i studiet
Undervisningsform: Seminarer og rapportopgaver. Schön's "The Reflective Practitioner" benyttes indledningsvis. Derefter følger studier af forskningslitteratur, opdelt efter temaerne Design, Ledelse, og Beslutningstagning. Mod slutningen færdiggøres rapporter.
Evalueringsform Aflevering af rapporter/opgaver i løbet af semesteret
Karakter: bestået/ikke bestået
Antal studerende: min. 5 max. 15

Kontaktperson: Per Galle, bygn. 115, tlf. 4525 1674, email pg@byg.dtu.dk, http://www.byg.dtu.dk

Kursets netadresse: http://ifp.dtu.dk/~it/pttp/
Institut: Institut for Planlægning
Studieudvalg: BSU
Kursusmål: Begrebet planlægning er komplekst og vanskeligt at indfange i en simpel definieiton. Men det gennemsyrer vores dagligdag og hele samfundet. Vi planlægger en hyggelig middag for to, vi planlægger byggeriet af 200 lejligheder i et socialt boligbyggeri, eller vi planlægger en fast forbindelse mellem Danmark og Sverige. Hvad er det, disse situationer har tilfælles? -- I dette kursus søger studerende og lærere ved forenede kræfter at klargøre og uddybe deres forståelse(r) af planlægningsbegrebet, især med henblik på planlægning af vore fysiske omgivelser.
Kursusindhold: Vi benytter en 'skyd-først-spørg-bagefter' metode og stipulerer som udgangspunkt planlægning som 'dét at træffe beslutninger om noget ønsket, men endnu ikke realiseret (ting, tilstand, handling, eller begivenhed), med henblik på dets tilvejebringelse'. Kurset lægger ud med at samle en liste af ikke-trivielle spørgsmål vedr. denne definition (de studerende forventes at bidrage). Eksempler: 'Hvordan kan vi "se" hvad der endnu ikke eksisterer?', 'Har de udsagn, som designere fremsætter om endnu-ikke-realiserede artefakter en (testbar) sandhedsværdi?', 'Hvordan afhænger realisationen af det planlagte af organisation, ressurser, og kontekst?', 'Hvordan og i hvilken udstrækning udøver planlæggere magt?', 'Er planlæggeres beslutninger rationelle, i hviken forstand, og i hvilken grad?', 'Hvilke metoder eller "modeller" kan beslutningstageren benytte?', 'Afhænger planlægningens virkning af størrelsen (skalaen) af det planlagte?'. Fra en sådan liste udvælges et antal spørgsmål til nærmere undersøgelse, afhængigt af studerendes og læreres baggrund og interesse.