DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 2001/2002 
 
34743 Tele-information: Strategi - kreativitet
Engelsk titel: Tele Information: Strategy - Creativity
Sprog:  Engelsk    Point:  10   
Type:  civilkursus, udbydes under åben uddannelse
Skemaplacering:   F5
Eksamensplacering:   Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Vejledende placering:  Sidst i studiet.
Undervisningsform:  forelæsninger og gruppearbejde
Evalueringsform:  Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Karakter:  13-skala
Ønskede forudsætninger:  34531 / 02701
Deltager begrænsninger:  Max. 50
Kursusmål:  Den stigende anvendelse og indflydelse af informationsteknologier øger organisationers behov for at analysere nye rammer for deres strategiudvikling og planlægning. Formålet med kursus er at præsentere forskellige fremgangsmåder (bløde metoder og kreativitetsteknikker) til formulering og løsning af strategiske problemstillinger i forbindelse med planlægningsopgaver inden for både private og offentlige organisationer. Anvendelser af fremgangsmåder fokuserer specielt på problemer i forbindelse med design, implementering og anvendelse af IKT'er.
Kursusindhold:  Det strategiske plannlægningsbegreb. Gruppe Beslutnings Støtte Systemer eller bløde metoder: SWOT analyse, SODA, Fremtidsværkstedet, Scenario metodik, Strategic Choice Approach og Soft Systems Methodology. Kreativitetsbegreb, Kreativitetsteknikker. Kreativ problemløsning. Sidst behandles emnet omkring flere metoder i samme strategiske proces. Områder inden for telekommunikation og informations systemer vil indgå som eksempler i undervisningen og som emner, der kan behandles i projektarbejder.
Bemærkninger:  Kurset udbydes i fællesskab af CTI og IMM. Kurset er også godkendt under nummer 02727.
Kontaktperson:  Lene Sørensen, building 371, (+45) 4525 5170, soerensen@cti.dtu.dk
Rene Victor Valqui Vidal, building 305, (+45) 4525 3379, vvv@imm.dtu.dk
Institut: 034 Forskningscenter COM
Opdateret:  06-04-2001