DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 2001/2002 
 
34841 Informations- og kommunikationsteknologi - markeder og forretningsmodeller
Engelsk titel: Information and Communication Technology - Markets and Business Models
Sprog:  Engelsk    Point:  10   
Type:  civilkursus, udbydes under åben uddannelse
Skemaplacering:   F2
Eksamensplacering:   Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
Vejledende placering:  Sidst i studiet.
Undervisningsform:  Forelæsninger og projektarbejde
Evalueringsform:  Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Karakter:  13-skala
Faglige forudsætninger:  C8512 / 85221 Grundkursus i økonomi
Ønskede forudsætninger:  34531
Deltager begrænsninger:  Max. 24
Kursusmål:  At give de studerende indsigt i 1) udviklingen af markederne for informations- og kommunikationsbaserede tjenester og medhørende elektroniske samhandelsformer mht. drivkræfterne i udbud og efterspørgsel og forretningsmodeller, 2) de standardiseringsprocesser som bidrager til udviklingen af de fælles teknologiske infrastrukturer.
Kursusindhold:  Konvergensen mellem IT, telekommunikation og massemedier giver nye muligheder for udvikling af informations- og kommunikationstjenester og elektronisk samhandel. Samtidig medfører konvergensen et opbrud i de hidtidige skillelinier mellem forskellige medier, herunder de hidtidige forretningemodeller. Kurset giver en indsigt i de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af nye markeder for informations- og kommunikationstjenester samt de forretningsmodeller, som udvikler sig på den baggrund. I kurset gennemgås i tilknytning hertil de formelle og uformelle processer, som leder frem til etableringen af standarder for informations- og kommunikationsteknologi og -tjenester. Det fælles teoretiske grundlag for kursets emner er nyere netværks- og informationsøkonomi.
Kontaktperson:  Anders Henten, building 371, (+45) 4525 5176, henten@cti.dtu.dk
Institut: 034 Forskningscenter COM
Nøgleord:  information- og kommunikationsteknologi, konvergens, elektronisk handel, forretningsmodeller, standardisering
Opdateret:  11-10-2001