Vejledende placering: Sidst i studiet. |
Evalueringsform: Bedømmelse af øvelser og rapport
|
Karakter: 13-skala |
Faglige forudsætninger: Tilstrækkelig baggrund til at forstå eksempler fra ingeniørens verden, som sættes i forbindelse med filosofi og etik. |
Deltager begrænsninger: Max. 30 |
Kursusmål: Formålet med kurset er at give den studerende en balast i anvendt etik samt videnskabs- og ingeniørfilosofi, som kan finde anvendelse i projektering og drift af teknologi - i ingeniørens rolle som brobygger mellem videnskab og håndværk. Der lægges vægt på at formidle viden og initiativ til selv at tage stilling. Hensigten er at forberede den studerende på ingeniørens gerning, både med hensyn til innovationens begejstring og med hensyn til risikoen for at tage fejl. |
Kursusindhold: Forelæsningerne præsenterer de basale etiske teorier og illustrerer deres anvendelse i praktiske ingeniørmæssige situationer. Eksempler fra teknologiens historie vil demonstrere samspillet mellem videnskabelig indsigt og teknisk udvikling. Den positivistiske tradition udfordres i dag af grundlæggende spørgsmål om visdommen ved fortsat vækst og hvad der styrer teknologisk udvikling. Den grå zone fra viden til uvidenhed analyseres i relation til samspillet mellem politiske beslutninger og ekspertens rolle. I denne grå zone findes både innovationen og risikoen for fejldispositioner, som man skal forholde sig til - et rigtigt minefelt at operere i. |
Kontaktperson: Poul Harremoes, building 115, (+45) 4525 1599, ph@er.dtu.dk Martin Krayer Von Krauss, building 115, (+45) 4525 1574, mkk@er.dtu.dk |
Institut: 012 Miljø & Ressourcer DTU |
Opdateret: 11-01-2002 |