Vejledende placering: Midt i studiet. |
Undervisningsform: Forelæsninger og projektarbejde |
Karakter: bestået/ikke bestået |
Faglige forudsætninger: 98161 Informatikfagpakken eller 02115 Grundbegreber i programmering |
Pointspærring: 49234 |
Deltager begrænsninger: Max. 40 |
Kursusmål: At bibringe den studerende en praktisk forståelse af de grundlæggende problemstillinger og begreber inden for menneske-maskine dialog ("brugervenlighed"), at gennemgå grundlæggende regler for brugbart design, at gennemgå teknikker som f.eks. tænke-højt test, inspektion, interview, observation og kortsortering, og vide hvornår disse teknikker mest hensigtsmæssigt anvendes, samt at sætte den studerende i stand til at gennemføre et projektforløb med rimelig hensyntagen til brugernes behov. |
Kursusindhold: Hvad er brugervenlighed? Operationelle definitioner af brugervenlighed. Grundlæggende designregler, illustreret med eksempler specielt fra Internet. Valg af designstrategier, som kan sikre et brugervenligt design. Teknikker for at udvikle et brugbart design. Øvelse: Gennemførelse af en tænke-højt test med efterfølgende rapportering. |
Bemærkninger: Kurset er tilrettelagt med vekslende teoridele og projektdele. Teoridelene afholdes som forelæsninger. Projektdelene udfylder resten af kursustiden. Der er mødepligt under hele forløbet |
Kontaktperson: Rolf Molich, DialogDesign, molich@dialogdesign.dk |
Institut: 002 Informatik og Matematisk Modellering |
Opdateret: 14-02-2002 |