42373 Integreret design I |
Kurset udbydes ikke i Efteråret 2001 (Fuldtidskursus) |
Engelsk titel: Integrated Design I |
Sprog: Dansk Point: 15, Ekstern censur. |
|
Type: civilkursus, udbydes under åben uddannelse |
Skemaplacering: |
Efterår Fuldtid de første 7 uger af semesteret, sammen med kursus 42374 er der tale om et fuldtidskursus i 13-ugersperioden
|
Eksamensplacering: |
Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode
|
Vejledende placering: Sidst i studiet. |
Undervisningsform: Projektarbejde, forelæsninger og øvelser |
Evalueringsform: Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
|
Karakter: 13-skala |
Tidligere kursus: 80402 |
Faglige forudsætninger: (72102), 42301(80001), 42302(80002) |
Deltager begrænsninger: Max. 10 |
Kursusmål: At give deltagerne en kompetence i at lede og deltage i tværfagligt projektarbejde. At give en indsigt i fagområderne industriel design og marketing / økonomi samt deres sammenhæng med ingeniørarbejde. Med udgangspunkt i et projektorienteret industrisamarbejde fokuserer kursus 42373">42373 på emnerne opgaveindsigt, fokusering og valg af indsatsområde. Desuden gives en grundlæggende indføring af ingeniører, designere og økonomer i hinandens områder. Kurserne 42373">42373 og 42374 forudsætter en interesse og erfaring (fx. fra tidligere kurser) i udviklingsarbejde. Kurserne danner sammen med et eksamensprojekt et samlet hele, og kurserne er derfor forbeholdt studerende på deres 9. semester, som umiddelbart efter kan fortsætte med et eksamensprojekt indenfor emnet. I forårssemesteret tilbydes fællesvejledning under eksamensprojektet sammen med de 2 andre institutioner. |
Kursusindhold: Kurset gennemføres i samarbejde med studerende fra Danmarks Designskole og Handelshøjskolen i København og vil fysisk være placeret på Danmarks Designskole. Kurset indledes med en grundlæggende indføring i fagområderne Industriel Design og marketing / økonomi samt ingeniørteknik samt med træning i projektledelse og teambuilding. I kursets start foretages også en et uges studierejse. I samarbejde med en industriel virksomhed gennemføres i tre personers hold analyser af virksomhedens strategi og økonomi, af markedet, af et udvalgt produkt og dets produktion / livsforløb samt af kunder / brugere. Disse analyser skal danne basis for at udpege de indsatsområder, som der skal genereres konceptforslag for i kursus 42374. Sidst i kurset præsenterer hvert hold deres resultater ved en fremlæggelse hvor virksomheden har mulighed for at deltage. Hovedbegreber i kurset omfatter: Strategi, corporate image, æstetik, semiotik, produktion, produktlivsforløb, produktudvikling. |
Bemærkninger: Interessetilkendegivelse skal afleveres til læreren inden den 15. maj 2001. Der gennemføres vejledende interview af interesserede studerende i maj/juni. |
Kontaktperson: Torben Anker Lenau, building 424, (+45) 4525 4811, lenau@ipu.dk Kurset udbydes i samarbejde med MEK Institutet og Mikroelektronikcenteret |
Institut: 042 Institut for Produktion og Ledelse |
Kursus URL: http://ipl.dtu.dk/itd |
Nøgleord: Design, integration, produktudvikling, produktion, teamwork |
Opdateret: 28-06-2001 |
|
|