Vejledende placering: Sidst i studiet. |
Undervisningsform: Forelæsninger, øvelser, computer simulering og opgavegennemgang |
Evalueringsform: Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Skriftlig eksamen vægtes med 2/3 og bedømmelse af rapport(er) med 1/3. |
Karakter: 13-skala |
Faglige forudsætninger: 77141 / 41401 |
Ønskede forudsætninger: 77142 / 41861 |
Deltager begrænsninger: Max. 24 |
Kursusmål: At give de studerende kendskab til forbrændingsmotorer og færdighed i anvendelse af de beregningsmetoder, der anvendes ved konstruktion og udvikling af disse. At give de studerende et praktisk kendskab til køretøjernes energiforbrug og emissioner af luftforurende stoffer, ved at undersøge sammenspillet mellem motorkarakteristikker og køreegenskaber for køretøjer, og at uddybe forståelse for forbrændingsprocesserne i motorer. Dette gøres via en kombination af forelæsninger, motorforsøg og simulering. Et vigtigt element er at vise sammenhæng mellem eksperimentelle resultater og simuleringer. Dette belyses ved simulering med egne og færdigt udviklede simuleringsprogrammer og sammenligning mellem beregnede og målte resultater. |
Kursusindhold: Forelæsning: Motortyper - Teoretiske principper og driftskarakteristikker for benzin og diesel motorer. Forbrændingsmotorens termodynamiske grundlag. Simple beregningsmodeller og computer simulerlig. Friktion. Køling. Brændstoffer. Motorregulering. Brændstofsystemer. Luftskiftet. Trykladning, Begrænsninger og metodologi for simulering., Køretøjers rullemodstande. Gearingsforhold for køretøjer. Sammenspil mellem motorer og køretøjer.
Forsøg: Benzinmotor kompressionsforhold og blandingforhold, dieselmotor og køretøjstest for effekt, brændstofforbrug og emissioner.
Simulering: Udvikling af et simpelt simuleringsprogram til en forbrændingsmotor. Anvendelse af et eksisterende simuleringsprogram til bestemmelse / udvikling af motorkarakteristikker. |
Kontaktperson: Spencer C Sorenson, building 403, (+45) 4525 4170, spencer.sorenson@mek.dtu.dk |
Institut: 041 Institut for Mekanik, Energi og Konstruktion |
Opdateret: 07-05-2001 |