63107 Miljøteknik i U-lande
|
Engelsk titel: Environmental Engineering in Developing Countries
|
| Type: | Å, Sprog: EED |
| basiskursus |
|
Point:
5 point |
|
Tidligere kursus: C6307 |
Udbydes af:
Institut for Miljøteknologi
(IMT) |
Pointspærring: C6307 |
Ønskelige forudsætninger: 63001 (C8853) |
Vejledende semester:
Først i studiet. |
Deltager antal: Max. 125 |
Undervisningsform: Projektarbejde, forelæsninger, gæsteforelæsere |
Evalueringsform:
Rapportaflevering
(13-skala
) |
Kontaktperson: |
Jens Chr. Tjell, IMT, bygn. 208, tlf. 4525 1617 |
|
Kursusmål: I mange U-landssamfund er en udbredt forekomst af infektionssygdomme en væsentlig hindring for landenes udvikling.FN har gjort 1980'erne til det tiår, hvor man gennem teknisk hygiejniske foranstaltninger skal forebygge en lang række vand- og affaldsrelaterede sygdomme, fordi man herigennem opnår en stor effekt med relativt små økonomiske midler. Sigtet med kurset er at skitseprojektere et vandforsynings- og affaldshåndteringssystem i et U-landssamfund til forbedring af befolkningens sundhedstilstand. Den tekniske løsning skal være tilpasset det pågældende samfunds økonomiske, uddannelsesmæssige, sociologiske, kulturelle og religiøse forudsætninger. |
Kursusindhold: Kurset er inddelt i 3 hovedfaser á ca. én uges varighed og fokuserer på en udvalgt lokalitet. 1. uge: Sundhedstilstandsanalyse: Der skaffes generel viden om de i det pågældende samfund fremherskende sygdomme, samt om hvor stor en del af sundhedsproblemerne der er relaterede til drikkevand, spildevand og affald. Smittekilder, smitteveje og indgrebsmuligheder kortlægges. 2. uge: Projektforudsætninger: Forudsætninger i relation til kultur, religion, sociologiske forhold, økonomi. Eksisterende teknisk hygiejniske faciliteter, samt naturgivne forudsætninger (klima, topografi, hydrologi etc.). 3. uge: Alternative løsninger og Skitseprojektering: Der opstilles alternative tekniske løsninger, og der udføres skitseprojektering på én eller flere af disse under brug af tilpasset teknologi. Grupperne præsenterer resultatet af deres arbejde efter hver uge, dels mundtligt, dels skriftligt. De tre skriftlige delrapporter udgør derefter den samlede kursusarbejdsrapport. Undervejs i kurset gives støtteforelæsninger, dels af lærerne, dels af eksterne U-landseksperter. Støtteforelæsningerne har til formål at give overblik samt indgange til litteratur, der sætter grupperne i stand til at løse delopgaverne. |
|
|