80410 Livscyklusvurdering af produkter og systemer
|
Engelsk titel: Life-Cycle Assessments of Products and Systems.
|
| Type: | Å, Sprog: EEE |
| initiativkursus |
|
Point:
10 point |
|
Udbydes af:
Institut for Procesteknik
(IPT) |
Faglige forudsætninger: Mindst to af følgende kurser)C6335,C8408,85271,85252,C8853/63001 |
Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
Deltager antal: Max. 30 |
Undervisningsform: 2 ugentlige forelæsninger samt mandag eftermiddag. Derudover evt. virksomhedsbesøg i perioden. |
Evalueringsform:
Bedømmelse af individuelle opgavebesvarelser samt grupperapport
(13-skala
) |
Bemærkninger: Kurset udbydes i samarbejde med Institut for teknologi og Samfund. |
Kontaktperson: |
Morten Als Pedersen, IPT, bygn. 403, tlf. 4525 4661 |
|
Kursusmål: De studerende skal: 1) opnå en grundlæggende forståelse for livscyklustankegangen, 2) opnå teoretisk og praktisk forståelse for miljø-, arbejdsmiljø- og ressourceforhold, der indgår i en ingeniørvidenskabelig analyse af produkters og systemers livscyklus, 3) opnå fortrolighed med LCA-værktøjers anvendelse som miljøorienteret styringsmiddel i virksomheder og i offentlig forvaltning, 4) kunne planlægge, udføre og evaluere en livscyklusvurdering. |
Kursusindhold: Introduktion til livscyklusbegrebet, Anvendelser af LCA som vurderings- og udviklingsværktøj i private og offentlige virksomheder, Formålet med LCA i industriel produktion mm. Beskrivelse af LC-vurderingsværktøjer/ metoder og operationalisering af enkeltparametre med relation til arbejdsmiljø, ydre miljø, ressourceforbrug (energi, materialer m.m.), samt sociale aspekter, Gennemgang af LCAs anvendelse i forskellige brancher og sektorer (fødevareproduktion, energiproduktion og -anvendelse, industriprodukter, kemikalie- og materialeproduktion) Præsentation af diverse hjælpeværktøjer til LCA. Projektarbejde i grupper. Der arbejdes med konkrete produkteksempler fra områder, der er centrale for DTU's ingeniørmæssige uddannelsesflade. Fremlæggelse af rapport fra øvelser/opgaver, samt rapport fra projektarbejde. |
|
|