Tidligere kursus: C8887 |
Udbydes af:
Institut for Teknologi og Samfund
(ITS) |
Pointspærring: C8887 |
Faglige forudsætninger: C8610 Teknologi og arbejdsforhold eller 85211 Teknologiopfattelser eller 85331 Teknologi og Økonomi |
Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
Deltager antal: Max. 24 |
Undervisningsform: Kurset veksler mellem forelæsninger og diskussion. Der udarbejdes en skriftlig opgave. |
Evalueringsform:
Rapportaflevering samt mundtlig fremlæggelse
(13-skala
) |
Bemærkninger: Deltagelse i kurset indebærer læsning af udenlandsk litteratur (hovedsagelig engelsk) af væsentligt omfang. |
Kontaktperson: |
Christian Clausen, ITS, bygn. 322, tlf. 4525 6069 |
|
Kursusmål: At introducere til forskellige strategier og tilgange til teknologivurdering samt introducere teknologivurderingens teoretiske grundlag.
At formidle en forståelse af muligheder og begrænsninger i teknologivurderingen, herunder de samfundsmæssige forudsætninger for og effekterne af de forskellige tilgange til teknologivurderingen. |
Kursusindhold: Med udgangspunkt i cases fra Enheden for Teknologivurdering behandles følgende emner og spørgsmål:
Teknologiens sociale formning forstået som en proces fra forskernes visioner over udviklingsarbejdet i laboratoriet til modningen og leverandørernes markedsføring samt indførelsen og tilpasningen. Her betones spørgsmålet vedrørende teknologiens fremadskridende/tiltagende 'hårdhed' (også omtalt med begreberne stabilisering og 'closure'), som gradvist fastlægger spektret af potentielle konsekvenser og afsnører de alternative muligheder.
Det sociale samspil på arenaer, som gennem handlinger og beslutninger eller ikke-beslutninger bidrager til formning af teknologi eller som potentielt kunne bidrage til formningen af teknologi: stat, virksomheder, organisationer og institutioner samt offentlighed. Her betones spørgsmål om, i hvilke samfundsmæssige sammenhænge teknologivurderingen faktisk indgår, hvordan teknologivurdering potentielt kan indgå og hvordan der kan skabes nye arenaer for formning af teknologi. |