DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 1997/1998 
 
52261 Telekommunikation - marked og internationalisering
Engelsk titel: Telecommunication - market and internationalisation

Type: Å, Sprog: E
basiskursus
Point: 5 point
Udbydes af: Institut for Telekommunikation (TELE)
Faglige forudsætninger: C8512/85221.52251(senest samtidig)
Ønskelige forudsætninger: C4962/52432
Vejledende semester: Sidst i studiet.
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde og rapportskrivning
Evalueringsform: Rapportaflevering (13-skala )
Kontaktperson: Anders Henten, TELE, bygn. 371, tlf. 4525 5176
Kursusmål: At give de studerende indsigt i drivkræfterne i udbud og efterspørgsel indenfor telekommunikationsområdet både nationalt og internationalt.
Kursusindhold: Med overgangen fra monopol til konkurrence ændres relationerne mellem udbud og efterspørgsel, og hidtidige produktionsvertikaler forandres. Telemarkederne internationaliseres både i form af øget handel og udlandsinvesteringer. Kurset giver en oversigt over de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af markeder for udstyr og serviceydelser indenfor telekommunikationsområdet både nationalt og internationalt. I kurset gennemgås desuden gængse og nyere metoder til markedsanalyser. Endvidere gennemgås teorier om markedsdannelse og om internationalisering specielt med henblik på telekommunikation.