Udbydes af:
Institut for Anvendt Konstruktion og Produktion
(AKP) |
Obligatoriske forudsætninger: 94930 |
Vejledende semester:
6. semester. |
Undervisningsform: Projektarbejde i grupper. |
Evalueringsform:
Bedømmelse af projektarbejde forudsæt. godk. af oblg. øvelser. Projektarbejde med mdt. fremlæggelse.
(13-skala
) |
Bemærkninger: Obligatorisk for Produktionslinien. Gruppedannelse starter på første undervisningsdag, hvorfor der er mødepligt. Manglende fremmøde - uden tvingende grund og forudgående besked - vil blive betragtet som afmelding. |
Kontaktperson: |
Erik Olsen, AKP, bygn. 358, tlf. 4525 5655 |
|
Kursusmål: A. At give en grundlæggende forståelse af "samspillet" i en organisation, så den studerende kan
- beskrive et organisationssystem, dets delsystemer og "omverdenen"
- analysere systemernes indbyrdes relationer og deres indflydelse på "samspillet m.h.p. at klarlægge eventuelle symptomer på manglende tilpasning
- identificere sandsynlige årsager til manglende tilpasning/behov for org. ændring
- vurdere behovet for nødvendige ændringer i de enkelte delsystemer, f.eks. som følge af indførelse af ny teknologi, nye styringsprincipper etc.
- foreslå metoder til planlægning og gennemførelse af hensigtsmæssige organisationsændringer.
B. At gøre den studerende bedre til
- at deltage aktivt og konstruktivt i gruppearbejde og møder
- mundtlig og skriftlig fremstilling. |
Kursusindhold: A."Teoridel"
Indledningsvis gennengås og diskuteres en række org.teoretiske "skoler" med det formål, dels at præsentere deltagerne for forskellige teorier om menneskers adfærd i organisationssammenhæng, dels at give dem et indtryk af den org.teoretiske udvikling.
Dernæst benyttes systemorienterede org. teorier og systemmodeller til at sætte focus på
- det dynamiske samspil mellem det administrative, det sociale og det teknologiske delsystem og mellem organisationen og dens omverden,
- de organisatoriske processer (beslutnings-, kommunikations- og målsætningsprocessen).
- organisationsændring/-udvikling, bl.a. initieret ved PSO-projekter (projekter, der sigter på sideløbende ændring/udvikling af Personale, System og Organisation).
B. Gruppeprojekt.
Relevante teorier og modeller anvendes på analyse af organisatorisker problemstillinger i en konkret eller fiktiv virksomhed. Analysen skal munde ud i begrundede løsningsforslag.
C. Individuelt projekt.
Hver deltager skal foretage en konstruktiv evaluering af den samlede proces som kursusforløbet udgør og give begrundede forslag til forbedringer. |