DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 1998/1999 
 
59318 Bygningsdynamik.
Engelsk titel: Structural Dynamics

Type: Å, Sprog: E
basiskursus
Point: 5 point
Tidligere kursus: 59118/C5918
Udbydes af: Institut for Bærende Konstruktioner og Materialer (BKM)
Pointspærring: 59118/C5918
Faglige forudsætninger: 59107
Ønskelige forudsætninger: 59309
Vejledende semester: 4. - 8. semester
Undervisningsform: Forelæsninger og øvelser
Evalueringsform: Aflevering af 3-4 øvelsesrapporter med mundtlig fremlæggelse/eksamen (13-skala )
Bemærkninger: Tilknyttede tilbud. 59419 Bygningsdynamik 2.
Kontaktperson: Steen Krenk, BKM, bygn. 118, tlf. 4525 1702
Kursusmål: Inertikræfter fra konstruktioners bevægelse kan have væsentlig indflydelse på såvel bevægelsen som kraftfordelingen i konstruktionen. Dynamiske effekter forekommer typisk i forbindelse med naturlaster som vind, bølger og jordskælv, samt trafiklast og kollisioner. Kursets formål er at give en forståelse af dynamiske effekter i bygningskonstruktioner, at udvikle teorien for dynamisk analyse af konstruktioner med en eller flere frihedsgrader, samt at beskrive aktuelle numeriske metoder for dynamisk konstruktionsanalyse.
Kursusindhold: Et simpelt system med en frihedsgrad benyttes til at studere frie og tvungne harmoniske svingninger samt introducere begrebet dæmpning. Relationen mellem harmoniske svingninger og generel tidsafhængig last beskrives. Resultaterne generaliseres til konstruktioner med flere frihedsgrader ved brug af virtuelt arbejde, og repræsentation ved modal-former beskrives. Forhold som frekvensindhold i lasthistorien, lastens fordeling over konstruktionen og modellering af dæmpning behandles. Dynamisk opførsel af kontinuerte konstruktionselementer som kabler, bjælker og plader beskrives og sammenlignes med den diskrete n-frihedsgrader formulering, som benyttes ved elementmetoden. Aktuelle numeriske metoder for modalanalyse og direkte tidsintegration af dynamisk konstruktionsrespons beskrives, og deres anvendelighed og nøjagtighed diskuteres. Kurset indeholder numerisk orienterede øvelser, der afleveres i rapportform og præsenteres ved en kort mundtlig eksamen.