67488 Virtual Reality systemer
|
Engelsk titel: Virtual Reality Systems
|
| Type: | Å, Sprog: E |
| basiskursus |
|
Point:
5 point |
|
Udbydes af:
Institut for Planlægning
(IFP) |
Faglige forudsætninger: 67277.67484 |
Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
Undervisningsform: Forelæsning og øvelser |
Evalueringsform:
Bedømmelse af afleverede øvelser og projektopgave
(13-skala
) |
Kontaktperson: |
Niels Jørgen Christensen, IFP, bygn. 116, tlf. 4525 1654 |
|
Kursusmål: Med Virtual Reality (VR) systemer kan man opbygge modeller af den virtuelle verden, interagere med denne verden og have følelsen af immersivitet - henførenhed til denne verden. Målet med kurset er at behandle, hvorledes sådanne systemer er opbygget, hvilken speciel hardware som indgår i systemerne og hvorledes sådanne systemer mere generelt kan integreres i multimediesystemer og grafiske systemer som CAD-systemer. Mere specifikt er det målet at give deltagerne med kendskab til almindelige grafiske systemer - herunder CAD-systemer - et overblik over de udvidelser, der forekommer i et Virtual Reality system samt sætte dem i stand til selv at udvikle algoritmer til software toolkits og anvende software toolkits til udvikling af VR-orienterede multimedieapplikationer herunder evaluering af de applikationer som udvikles. |
Kursusindhold: Opbygningen af VR-systemer i forhold til traditionelle grafiske systemer. Hardwarekomponenter (f.eks. Grafikkort, Head Mouted Displays, Caves, sporingssystemer (trackers), dataloves, 3D-mus). Softwarekomponenter, udvidelse af eksisterende grafikpakker som OpenGL, Inventor og Performer og formater som VRML. Softwareopbygning. Transformationer i homogene koordinater og v.h.a. quaternioner; Afbildingsformer, parallelprojektion, perspektivafbildning og stereoperspektiv; Positions- og orienteringsbestemmelse; Brugerinteraktion; Modelinteraktion; Modelsimplificering; Forsinkelse. Integration af VR-systemer i multimediesystemer og opbygning af multimediesystemer baseret på VR-systemer. Det varierer fra simple systemer baseret på internetstandarder som VRML til high-end systemer.
Eksempler på anvendelsesområder: Design, Arkitektur, underholdning/spil, byplanlægning, trafiksimulering, lægeområdet, risikofyldt industri, undervisning. |
|
|