DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 1998/1999 
 
21455 Instrumentel analyse (øvelseskursus)
Kurset aflyses i juni 1999. Se bemærkninger.
Engelsk titel: Instrumental Analysis (Experimental course)

Type: Å, Sprog: D
initiativkursus og ph.d. kursus
Point: 5 point
Tidligere kursus: C2146
Udbydes af: Institut for Kemi (IK)
Pointspærring: C2146
Obligatoriske forudsætninger: C2107/21245/C8860/56060/C8859/56059
Faglige forudsætninger: C2140/21250
Vejledende semester: 6. semester.
Deltager antal: Max. 20
Undervisningsform: Laboratorieøvelser.
Evalueringsform: Godkendelse af obligatoriske øvelser samt rapportaflevering ( bestået/ikke bestået )
Bemærkninger: Vigtige aspekter af pensum i forelæsningskurset C2140/21250 Instrumentel Analyse illustreres eksperimentelt.
Kurset i juni 1999 aflyses, men vil blive flyttet til januar 2000 under forudsætning af mindst 10 deltagere.
Kontaktperson: Elo H. Hansen, IK, bygn. 207, tlf. 4525 2346
Kursusmål: At lære den studerende de væsentlige elementer i brugen af de mest udbredte analytisk kemiske instrumenter og at sætte den studerende i stand til ud fra den opnåede praktiske erfaring at foretage et velbegrundet valg blandt eksisterende apparater til en given opgave. At give den studerende indblik i metoder til prøveudtagning og oparbejdning af analysemateriale, samt anledning til kritisk vurdering af opnåede resultater i forbindelse med instrumentelt analytisk arbejde. De udførte opgaver vil være sådanne, man typisk løser på et analyselaboratorium.
Kursusindhold: Optiske metoder: UV/VIS-spektrofotometri. Atomabsorption (flamme- og grafitovnsatomisering samt hydridgenerering). Elektrokemiske metoder: Potentiometri (ion-selektive elektroder) og potentiometrisk stripping analyse. Væskechromatografi (HPLC). Automatisk analyse (flow injection analysis). Kemometri. Prøvepræparation (oplukningmetoder, ekstraktion) og prøveevaluering (standard additionsteknik, statistik, kvalitetskontrol). Udover at kurset skal give den studerende kendskab til forskellige analyseteknikker, vil det være en integral del, at man lærer at forholde sig kritisk til de opnåede analyseresultater.