|
72251 Produktudvikling
| |
Engelsk titel: Product Development
| |
| | Type: | Å, Sprog: D |
| basiskursus og ph.d. kursus |
|
|
Point:
5 point |
|
| Tidligere kursus: 72151 |
| Udbydes af:
Institut for Konstruktions- og Styreteknik
(IKS) |
| Faglige forudsætninger: 72121.72601 (eller andet PMP) |
| Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
| Undervisningsform: 1 forelæsning og 1 øvelseseftermiddag pr. uge. |
| Evalueringsform:
Rapportaflevering
(13-skala
) |
| Kontaktperson: |
Mogens Myrup Andreasen, IKS, bygn. 358, tlf. 4525 6258 |
|
| Kursusmål: Forstå formål, mål, indhold, organisering og metoder i produktudvikling i en industriel virksomhed. Kende de væsentligste parametre, som påvirker målene: omkostninger, kvalitet og gennemløbstid. Kunne anvende udvalgte metoder under hensyn til metodernes implementeringsforhold, indlæring og anvendelse. |
Kursusindhold: Kurset behandler følgende dimensioner i produktudvikling:
· Strategi, forretningsskabelse, produktplanlægning, iscenesættelse, projektstrukturering og -planlægning.
· Aktivitetsmønstre i produktudvikling, dens indhold og strukturering (concurrency, integration, disponering...).
· Organisering, teams, projektarbejde, udviklingsfunktionen og dens opgaver.
· Udviklingsfunktionens fornyelse, læring og målopfyldelse.
· Produktudviklingstyper, ledelse af produktteknologi, teknologisøgning.
· Metoder i produktudvikling til målformulering, syntese, genbrug, evaluering, dokumentation, verificering, optimering, markedsanalyse og konkurrentanalyse.
· Produktlivsorienteret udvikling, DFX, koordinering i produktudvikling. · Multiproduktudvikling, varians, familieskab, modularisering.
· Multidisciplinær produktudvikling, udvikling af mekatronik.
· Den menneskelige aktør i udviklingen, innovation, kreativitet, holdninger, viden, færdigheder.
I eftermiddagsøvelserne indlæres en række specifikke metoder i mindre øvelser i grupper på to studerende. Det er muligt at udføre et projekt indenfor udvalgte temaer vedrørende produktudvikling, se kursus 72401 Konstruktionsprojekter. |
|
|