83287 Kvalitetsstyring - teknik/økonomi/produktansvar
|
Engelsk titel: Quality Management
|
| Type: | Å, Sprog: D |
| basiskursus og ph.d. kursus |
|
Point:
5 point |
|
Tidligere kursus: C8387 |
Udbydes af:
Institut for Produktions- og Virksomhedsledelse
(IPV) |
Pointspærring: C8387 |
Faglige forudsætninger: 83171. 83175 |
Ønskelige forudsætninger: 83174 |
Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
Deltager antal: Max. 45 |
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde og cases. Derudover tilbydes øvelser/virksomhedsbesøg. |
Evalueringsform:
Mundtlig eksamen
(13-skala
) |
Bemærkninger: Slutniveaukursus med mulighed for eksamensprojekt inden for området.Øvelser 5 tirsdag eftermiddage koordineret med 83280 |
Kontaktperson: |
Ove Hartz, IPV, bygn. 423, tlf. 4525 4403 |
|
Kursusmål: Kursets sigte er at sætte den studerende i stand til:
- at gøre rede for opgaver og indhold i den samlede kvalitetsstyring
- at kunne anvende og vurdere grundlæggende metoder og teknikker inden for kvalitetsstyring
- at kunne vurdere en virksomheds kvalitetsstyring ud fra forskellige synsvinkler, bl.a. en system- og styringsmæssig, en teknisk/økonomisk, en menneskelig og organisatorisk, en forbrugermæssig og en certificeringsmæssig synsvinkel
- at kunne udvikle, vurdere og medvirke ved gennemførelse af løsninger på konkrete kvalitetsopgaver, f.eks. initieret af interne rentabilitetsvurderinger af krav til kvalitetsstyringssystemet bl.a. ved certificering eller af produktansvarshensyn.
Det er kursets formål at give den studerende baggrund for at medvirke i den samlede kvalitetsstyring i en virksomhed ved jobs/opgaver i afdelinger for produktudvikling/konstruktion, produktionsforberedelse, produktion, indkøb, marketing, salg, kvalitetsafdeling m.v. |
Kursusindhold: Kurset behandler kvalitetsstyring generelt i industriel produktion eksemplificeret hovedsageligt på M samt E området, men også gældende for K samt bygge- og anlægsvirksomhed m.v. Kvalitet og kvalitetsstyring ses ud fra forskellige synsvinkler, bl.a. et produktansvars /produktsikkerhedssynspunkt, den internationale udvikling i krav til kvalitetsstyringssystemet og ISO 9000 certificering. Derudover ud fra menneske og organisation, herunder tværorganisatorisk samarbejde, operatørselvkontrol og kvalitetscirkler. Konkrete eksempler på kvalitetsstyring i produktudvikling, produktion og afsætning fra små og store virksomheder. Kvalitetsforbedringer og problemløsningsmetoder. Kvalitetsstyringsmetoder og teknikker, bl.a. produktsikkerhed, pålidelighedsmetoder. Opbygning og videreudvikling af kvalitetsstyring, kvalitetsprismodeller (European Quality Award mv.), selvevaluering, benchmarking. Organisation af kvalitetsstyring. Dokumentation af kvalitetsstyringssystemet i kvalitetshåndbog mv. Audit og vedligeholdelse af kvalitetsstyring. Udviklingen i kravmodeller, ISO 9000-serien. Certificering. Kvalitetsstyring af serviceydelser. Perspektiver. |
|
|