Tidligere kursus: C8390 |
Udbydes af:
Institut for Produktions- og Virksomhedsledelse
(IPV) |
Pointspærring: C8390 |
Faglige forudsætninger: 83171. 83175 |
Ønskelige forudsætninger: 83284. 83287. 83174 |
Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
Deltager antal: Max. 40 |
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde, kursusarbejde og virksomhedsbesøg. |
Evalueringsform:
Mundtlig eksamen. Godkendelse af gruppearbejde og øvelser er en forudsætning for eksamen
(13-skala
) |
Bemærkninger: Slutniveaukursus med mulighed for eksamensprojekt inden for området. |
Kontaktperson: |
Ole-Christian Bjarnø, IPV, bygn. 423, tlf. 4525 4408 |
|
Kursusmål: Kurset tager sigte på at give studerende indsigt i planlægning, styring og overvågning af produktfornyelsesprocessen i en industrivirksomhed fra identificering af kundebehov gennem produktudvikling til markedsføring. Ud over kendskab til produktplanlægningens analytiske modeller og andre hjælpemidler vil den studerende, gennem den viden der erhverves i kurset, blive i stand til at identificere og strukturere produktplanlægningselementerne og integrere disse med virksomhedens øvrige tekniske og kommercielle aktiviteter. |
Kursusindhold: Den strategiske dimension omhandlende strategibegrebet, strategiske analyser af produktprogrammet, formulering af produktstrategi. Markedsanalyser. Styring af produktinnovationsprocessen omfattende idégenerering og -udvælgelse, produktdefinering, styring af produktudviklingsprojekter, kvalitets- og miljøstyring, risikostyring, økonomistyring. Effektivitet i produktinnovationsprocessen. Prisfastsættelse. Testmarkedsføring. |