Tidligere kursus: C8533 |
Udbydes af:
Institut for Teknologi og Samfund
(ITS) |
Pointspærring: C8375/83175/C8533 |
Faglige forudsætninger: 85221 |
Vejledende semester:
Midt i studiet. |
Deltager antal: Max. 75 |
Undervisningsform: Forelæsninger, diskussioner og øvelser. |
Evalueringsform:
Skriftlig eksamen
(13-skala
) |
Bemærkninger: Gennemførelse af dette kursus kan i henhold til aftale med Handelshøjskolen i København fritage den studerende for undervisning og eksamen i en del af erhvervsøkonomi ved HD studiets 1. del. |
Kontaktperson: |
Anne Marie Bagge, ITS, bygn. 322, tlf. 4525 6007Poul Wolffsen RUC 4675 7781, lok. 2352 |
|
Kursusmål: At give de studerende en forståelse for selve virksomhedsbegrebet og for virksomhedens opgaver og funktioner, dens eksistensberettigelse som et alternativ til den måde, hvorpå markedet allokerer ressourcer. Denne forståelse danner grundlag for at træffe langsigtede strategiske beslutninger vedrørende virksomhedens størrelse, integration og finansielle mix. Ikke mindst adgangen til informationer og deres fordeling mellem virksomhedens interessenter vil komme til at spille en stor rolle. |
Kursusindhold: Følgende elementer, som relateres til kursusmålet, vil indgå i kursusgennemgangen: 1. Virksomheden kontra markedet. Hvor går grænsen? 2. Virksomhedens organisation. 3. Produktionsomkostninger og de øvrige omkostninger i forbindelse med salg, distribution, personale osv. 4. Forskellige måder at opgøre omkostningerne på. 5. Investering og finansiering. Kontrol af ledelsen. 6. Afsætning og efterspørgsel. 7. Virksomhedens konkurrencesituation. Forskellige markedsformer og prisdannelsen på forskellige markeder. 8. Virksomhedens strategiske planlægning. Hvilke kerneområder har virksomheden. Hvordan kan disse styrkes? |