Udbydes af:
Institut for Telekommunikation
(TELE) |
Faglige forudsætninger: 85221.52251(senest samtidig) |
Ønskelige forudsætninger: 52432 |
Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
Deltager antal: Max. 24 |
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde og rapportskrivning |
Evalueringsform:
Rapportaflevering
(13-skala
) |
Kontaktperson: |
Anders Henten, CTI, TELE, bygn. 371, tlf. 4525 5176E-mail: henten@cti.dtu.dk |
|
Kursusmål: At give de studerende indsigt i drivkræfterne i udbud og efterspørgsel indenfor telekommunikationsområdet både nationalt og internationalt. |
Kursusindhold: Med overgangen fra monopol til konkurrence ændres relationerne mellem udbud og efterspørgsel, og hidtidige produktionsvertikaler forandres. Telemarkederne internationaliseres både i form af øget handel og udlandsinvesteringer. Kurset giver en oversigt over de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af markeder for udstyr og serviceydelser indenfor telekommunikationsområdet både nationalt og internationalt. I kurset gennemgås desuden gængse og nyere metoder til markedsanalyser. Endvidere gennemgås teorier om markedsdannelse og om internationalisering specielt med henblik på telekommunikation. |