Udbydes af:
Institut for Telekommunikation
(TELE) |
Faglige forudsætninger: 52281/52235. 52231 |
Vejledende semester:
Sidst i studiet. |
Deltager antal: Max. 24 |
Undervisningsform: Klasseundervisning og gruppearbejde |
Evalueringsform:
Rapportaflevering
(13-skala
) |
Bemærkninger: Kurset knytter sig især til andre kurser på Center for TeleInformation og på Institut for Telekommunikation. |
Kontaktperson: |
Jørgen Nygaard, CTI, TELE, bygn. 371, tlf. 4525 5184, E-mail: nygaard@cti.dtu.dk |
|
Kursusmål: Anvendelsen af telekommunikation er konstant voksende, både i de offentlige telenet og i private virksomhedsnet. Kursets formål er at præsentere forskellige metoder til analyse af trafik i virksomheders interne telekommunikationsnet (såkaldte corporate networks) og at give en forståelse for forskellige trafiktypers karakteristika og deres relation til opbygning og drift af virksomheders telenet. |
Kursusindhold: Analyse af virksomhedens kommunikationsbehov: trafikmålinger (teori og praksis), statistiske metoder til forecasting, dataanalyse. Kvalitetsmål og brugernes relation til det interne netværk. Trafiktyper og deres karakteristika; multimedietrafik. Traditionelle og nyere matematiske trafikmodeller; modellers betydning og anvendelse for dimensionering, planlægning og konfigurering af netværk. Case studier: virksomheder og deres netværk; leverandørstrategier. |