Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: dansk |
|
Tidligere kursus: C5031
|
Pointspærring: C5031
|
|
Faglige forudsætninger: 50310/36231/ der kræves kendskab til state space beskrivelser af systemer samt observer baseret regulatorer
|
Ønskelige forudsætninger: 49210/52201
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde og obligatorisk øvelse 1 eftermiddag 13 - 17
|
Evalueringsform Bedømmelse af mundtlig eks. forudsætter godkendelse af obligatoriske øvelser. Mundtlig eksamen
|
Karakter: 13-skala
|
|
Bemærkninger: Kurset dækker sammen med 50360 og 04342 de avancerede metoder og teknikker i reguleringsteknik. Lærebog: S. Skogestad and I. Postlethwaite, "Multivariable Feedback Control", John Wiley & Sons 1996 samt noter.
|
|
|
Institut: Institut for Automation
|
Studieudvalg: ESU
|
Kursusmål: At lære nyere metoder til analyse og dimensionering af optimale og robuste reguleringssystemer (herved forstås reguleringssystemer, der er ufølsomme overfor parametervariation/modelfejl). At vurdere metodernes muligheder og begrænsninger til løsning af konkrete reguleringsproblemer. At opstille operationelle designkriterier og forfine dem ved iterativ analyse og syntese.
|
Kursusindhold: Kursets indhold vil fokusere på de nyeste og mest udbredte metoder indenfor optimal og robust regulering. Kurset vil bl.a. indeholde en introduktion til robust regulering for multivariable systemer, herunder forskellige måder til beskrivelse af regulerings objekter. Standard modeller til robusthedsanalyse og design vil blive introduceret. Begrænsninger i den opnåelige ydeevne vil blive analyseret. Forskellige metoder til analyse af systemer med model usikkerhed vil blive behandlet. Design og syntese metoder for robuste regulatorer vil blive gennemgået, herunder muligheder og begrænsninger i disse metoder. Desuden vil der blive set på modelreduktion i forbindelse med robust regulering. Da kurset fokuserer på den nyere teori indenfor regulering, vil emnerne samt vægtningen af disse variere fra år til år.
|