Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: dansk |
|
Tidligere kursus: C6916
|
Pointspærring: C6915.C6916
|
|
Faglige forudsætninger: 67271 og 49104 og 64000
|
|
Vejledende placering: Midt i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger og databarøvelser
|
Evalueringsform Bedømmelse af obligatoriske opgaver.
|
Karakter: 13-skala
|
|
Bemærkninger: Udbydes sammen med Institut for Planlægning (Grafisk Kommunikation). Emneområdet uddybes i kursus 67473 Videregående IT Anvendelse i byggeriet.
|
|
|
Institut: Institut for Bygninger og Energi
|
Studieudvalg: BSU
|
Kursusmål: At give den studerende en indføring i grundelementerne i CAD/CAE systemer, og sætte den studerende i stand til at formulere, strukturere og løse mindre problemer inden for det byggetekniske område ved hjælp af informationsteknologiske værktøjer. Kursusdeltagerne vil i kurset opnå :
- baggrundsviden om informationsteknologien (software, hardware, problemstillinger m.m.).
- viden om princippet i forskellige typer geometriske modeller.
- viden om principper og metoder til strukturering af data i databaser.
- baggrundsviden om principperne i elementmetoden illustreret gennem varmeledningsproblemer.
- indføring i problemstillingerne omkring integration af CAD (design-systemet) og CAE (beregningssystemet).
|
Kursusindhold: Baggrunden for informationsteknologien (software, hardware, CAD, CAE). Typer af geometrimodeller og deres begrænsninger, valg af geometrisk repræsentation og detaljeringsgrad, eksempler på geometrimodelleringssystemer. Principper og metoder for strukturering af datamodeller, typer af databaser, eksempel på databasesystem. Baggrund for elementmetoden, eksempel på elementmetodesystem. Introduktion til sammenkobling af design og beregningsdata. I afløsningsopgaverne, der løses ved anvendelse af AutoCAD og COSMOS, opnås erfaring i:
- valg af geometrisk repræsentation og erfaring i opbygning af mindre geometriske modeller.
- strukturering og implementering.
- en elementmetodeberegning for et mindre varmeledningsproblem herunder formulering af problemstilling og valg af model.
|