Type: | initiativkursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: engelsk |
|
Tidligere kursus: 64287
|
Pointspærring: 64287
|
|
Faglige forudsætninger: 64070
|
Ønskelige forudsætninger: 10233.85201.85271
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger og Gruppearbejde
|
Evalueringsform Rapportaflevering
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 40
|
|
|
|
Institut: Institut for Bygninger og Energi
|
Studieudvalg: MESU
|
Kursusmål: At give deltagerne dyberegående indsigt i metoder og virkemidler i forbindelse med national og international energiplanlægning, specielt i relation til opnåelse af en bæredygtig energiudvikling.
|
Kursusindhold: Der gives en gennemgang af de vigtigste metoder og redskaber, der anvendes til national og international energiplanlægning. Herunder sammenlignes fordele og ulemper ved at benytte aggregerede makromodeller (top-down) i forhold til mere detaljerede "ingeniørmodeller", der bygges op nedefra. Desuden beskrives modeller med forskellige grader af indbygget dynamik, lige fra relativt statiske regnearksmodeller til dynamiske simulationsmodeller og interaktive "gaming"-modeller. Endelig diskuteres fremskaffelsen af de data, der benyttes som input til modellerne, herunder grundlaget for baggrundsscenarierne for fremtidig livsstil, økonomisk udvikling m.v. I løbet af kurset får deltagerne lejlighed til at arbejde selvstændigt med udvalgte computermodeller. Energiplanlægningens betydning for miljøet belyses med nationale og internationale eksempler, bl.a. i relation til den menneskeskabte drivhuseffekt, hvor analyserne fra FN's klimapanel (IPCC) inddrages. Planlægningens muligheder vurderes i lyset af internationale konventioner og direktiver (FN, WTO og EU). Deltagerne får lejlighed til selv at opstille og analysere udvalgte scenarier for udviklingen på energi/miljø-området.
|