Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse, kursus på levnedsmiddeluddannelsen Sprog: dansk |
|
Tidligere kursus: C3082
|
Pointspærring: C3082
|
|
Faglige forudsætninger: Fuldført 5. semester af levnedsmiddeluddannelsen (bestået levnedsmiddelkemi og levnedsmiddelteknologi), C3201/30224/30221 eller tilsvarende
|
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger og øvelser de første 6 uger. Projektarbejde i laboratoriet svarende til 12 eftermiddage.
|
Evalueringsform Rapportaflevering samt mundtlig fremlæggelse
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 18
|
Bemærkninger: Forelæsninger afholdes på KVL (kursus nr. 075511) i ulige år og på DTU i lige år. Iøvrigt deltager begge institutioner alle år.
Projektrapporten består af en teoretisk del og en del, der beskriver det udførte arbejde i laboratoriet (hver del 50%).
|
Kontaktperson: | Merete Norsker Bergsøe, bygn. 221, tlf. 4525 2723, email mn@ibt.dtu.dk eller Richard Ipsen, MLI/KVL tlf. 3528 3225 |
|
|
Institut: Institut for Bioteknologi
|
Studieudvalg: LMU
|
Kursusmål: At bibringe den studerende en samlet beskrivelse af funktionalitetsbegrebet, en dybtgående forståelse for samspillet mellem kemisk opbygning, funktionalitet og mikrostruktur, samt kendskab til metoder til bedømmelse af levnedsmidlers tekstur og fysiske stabilitet. Ved kursets afslutning skal den studerende være i stand til at vurdere et levnedsmiddels funktionelle egenskaber samt anvendelsen af funktionelle ingredienser i levnedsmidler ud fra kemisk/fysiske og sensoriske forhold.
|
Kursusindhold: Kurset behandler følgende emner: Funktionalitetsbegrebet, reologiske egenskaber, vandbinding, emulsionsegenskaber, geldannelse og synerese, skumegenskaber, funktionelle ingredienser (protein, stivelse og andre polysaccharider, emulgatorer) levnedsmidlers mikrostruktur samt sammenhæng mellem funktionalitet og sensorik
De centrale problemstillinger behandles i forelæsninger og indøves gennem projektarbejde i laboratoriet. Forelæsningerne er placeret i de første 6 uger af semesteret. Resten af tiden bruges til projektarbejde i grupper på 2-4 studerende. Projektrapporten består af en teoretisk del (der tæller med 50% af karakteren) og en del, der beskriver det udførte arbejde i laboratoriet (50%). Eksamen består af, at de studerende fremlægger projektrapporten mundtlig.
|