DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 1999/2000 
 
67411 Videnbaserede metoder i byggeriet
Engelsk titel: Knowledge based techniques for construction
Sprog: engelsk Point: 5
Type: initiativkursus, kursus på phd-niveau, udbydes under åben uddannelse
Sprog: engelsk

Tidligere kursus: C6823
Pointspærring: C6823
Ønskelige forudsætninger: 67473

Vejledende placering: Sidst i studiet.
Undervisningsform: Forelæsninger, selvstudium og gruppearbejde i små grupper.
Evalueringsform Rapportaflevering samt mundtlig fremlæggelse
Karakter: 13-skala
Antal studerende: min. 4 max. 10

Kontaktperson: Rob Howard, IFP, bygn. 116, tlf. 45 25 16 57

Institut: Institut for Planlægning
Studieudvalg: BSU
Kursusmål: Det primære mål er at opbygge evnen til at kunne planlægge og medvirke til udbygningen af entreprenørvirksomhedens brug af avancerede metoder og teknologier til beslutningsstøtte. Det indebærer, at de studerende efter endt kursus er i stand til at overskue og strukturere informations- og vidensindhold indenfor komplicerede byggetekniske fagområder samt efterfølgende bistå en ibrugtagning af relevante videnbaserede metoder i virksomheden. Endelig er det et mål i sig selv, at de studerende erhverver sig en dyb indsigt i et byggeteknisk problemfelt.
Kursusindhold: Metoder til udvikling af beslutningsstøtteværktøjer. Strukturering af information og viden i skriftlige, såvel som mundtlige kilder med henblik på hurtigt at kunne uddrage de væsentligste elementer i et problemområde. Nedbrydning af et byggeteknisk fagområde i væsentlige aktiviteter og/eller delfelter. Tilvejebringelse af et løsningskoncept, herunder valg af planlægningsstrategi: bottom-up, top-down eller middle-out. Teori og metoder til problemløsning ved brug af principper fra Kunstig Intelligens. Udvikling af mindre videnbaseret edb-prototype med henblik på evaluering af det konceptionelle planlægningsarbejde. Diskussion af begreber indenfor beslutningsstøtte. Faglig evaluering indenfor de aktuelle byggetekniske problemfelter i samarbejde med erfarne folk fra praksis.