Type: | initiativkursus Sprog: dansk |
|
|
|
|
Faglige forudsætninger: 04040/04041, 04030 plus et yderligere operationsanalysekursus
|
|
Vejledende placering: Sent i studiet
|
Undervisningsform: Forelæsninger og projektarbejde. Undervisningen består af en forelæsningsfase og en selvstudiefase.
|
Evalueringsform Afløsningsopgave
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 12
|
Bemærkninger: Forsøgskursus. Det vides endnu ikke, om kurset gentages.
|
|
|
Institut: Informatik og Matematisk Modellering
|
Studieudvalg: MIFSU
|
Kursusmål: At sætte deltagerne i stand til på egen hånd at opbygge begrebsmodeller og matematiske modeller som et hjælpemiddel til støtte for praktisk problemløsning. Der lægges stor
vægt på, at deltagerne får et bredt og operationelt kendskab
til modelbegrebet, herunder begrebsmodeller og forskellige typer
matematiske modeller. Kurset kortlægger og diskuterer de matematiske
modeltyper, som de studerende lærer at løse i andre af IMM's fag.
Kurset kortlægger og diskuterer også i nogen grad løsningsmetoder for forskellige matematiske modeltyper.
|
Kursusindhold: Introduktion til matematisk modellering: Problemer,
systemer, og modeller, specielt begrebsmodeller og matematiske modeller.
Problemløsningsprocessen. Deskriptive modeller og optimeringsmodeller,
beslutningsmodeller, statiske og dynamiske modeller, tidsdiskrete og
tidskontinuerte modeller, tilstandsdiskrete og tilstandskontinuerte
modeller.
Løsningsmetoder: Analytiske, numeriske og simulatoriske metoder m.m.
Illustrative eksempler.
Kursusmateriale: Modellering og problemløsning.
Svend Clausen, IMM 1999.
|