Type: | initiativkursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: dansk |
|
|
|
|
Faglige forudsætninger: 72102, 80001, 80002
|
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
|
Evalueringsform Bedømmelse af rapporter foruds. godk. af obl. øvelser. Rapport samt fremlægelse.
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 10
|
Bemærkninger: Kurset er på fuld tid de første 8 uger af efterårssemestret. Sammen med 80403 er der tale om fuld tid i 14 ugers perioden.
Kurset udbydes i samarbejde med Institut for Konstruktions- og Styreteknik.
|
Kontaktperson: | Torben Anker Lenau, bygn. 424, tlf. 4525 4811, email tl@ipt.dtu.dk |
|
Kursets netadresse: http://ipt.dtu.dk/itd
|
Institut: Institut for Procesteknik
|
Studieudvalg: MSU
|
Kursusmål: At give deltagerne en kompetence i at lede og deltage i tværfagligt projektarbejde. At give en indsigt i fagområderne industriel design og marketing/økonomi samt deres sammenhæng med ingeniørarbejde. Med udgangspunkt i et projektorienteret industrisamarbejde fokuserer kursus 80402 på emnerne opgaveindsigt, fokusering og valg af indsatsområde. Desuden gives en grundlæggende indføring af ingeniører, designere og økonomer i hinandens områder.
|
Kursusindhold: Kurset gennemføres i samarbejde med studerende fra Danmarks Designskole og Handelshøjskolen i København og vil fysisk være placeret på Danmarks Designskole. Kurset indledes med en grundlæggende indføring i fagområderne Industriel Design og marketing/økonomi samt ingeniørteknik samt med træning i projektledelse og teambuilding. I kursets start foretages også en et uges studierejse. I samarbejde med en industriel virksomhed gennemføres i tre personers hold analyser af virksomhedens strategi og økonomi, af markedet, af et udvalgt produkt og dets produktion/livsforløb samt af kunder/brugere. Disse analyser skal danne basis for at udpege de indsatsområder, som der skal genereres konceptforslag for i kursus 80403. Sidst i kurset præsenterer hvert hold deres resultater ved en fremlæggelse hvor virksomheden har mulighed for at deltage. Hovedbegreber i kurset omfatter: Strategi, corporate image, æstetik, semiotik, produktion, produktlivsforløb, produktudvikling.
|