DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 1999/2000 
 
52261 Telekommunikation - marked og internationalisering
Engelsk titel: Telecommunication - market and internationalisation
Sprog: engelsk Point: 5
Type: basiskursus, udbydes under åben uddannelse
Sprog: engelsk

Faglige forudsætninger: 85221.52251(senest samtidig)
Ønskelige forudsætninger: 52432

Vejledende placering: Sidst i studiet.
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde og rapportskrivning
Evalueringsform Rapportaflevering
Karakter: 13-skala
Antal studerende: max. 24

Kontaktperson: Anders Henten, bygn. 371, tlf. 4525 5176, email henten@cti.dtu.dk

Institut: Institut for Telekommunikation
Studieudvalg: ESU
Kursusmål: At give de studerende indsigt i drivkræfterne i udbud og efterspørgsel indenfor telekommunikationsområdet både nationalt og internationalt.
Kursusindhold: Med overgangen fra monopol til konkurrence ændres relationerne mellem udbud og efterspørgsel, og hidtidige produktionsvertikaler forandres. Telemarkederne internationaliseres både i form af øget handel og udlandsinvesteringer. Kurset giver en oversigt over de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af markeder for udstyr og serviceydelser indenfor telekommunikationsområdet både nationalt og internationalt. I kurset gennemgås desuden gængse og nyere metoder til markedsanalyser. Endvidere gennemgås teorier om markedsdannelse og om internationalisering specielt med henblik på telekommunikation.