Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: engelsk |
|
|
|
|
Faglige forudsætninger: 49104.52251 (senest samtidig).
|
Ønskelige forudsætninger: 49234
|
Vejledende placering: 7. - 9 semester
|
Undervisningsform: Forelæsninger, øvelser, og gruppearbejde på projekter
|
Evalueringsform Rapportaflevering.
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 24
|
Bemærkninger: Projektarbejdet udgør en væsentlig del af kurset. Der vil, i forbindelse med projektarbejdet, blive afholdt en række obligatoriske fællesmøder, hvor alle grupper fremlægger og diskuterer deres arbejde for hinanden.
|
|
Kursets netadresse: http://www.cti.dtu.dk/kurser/autumn/kurser/DK52271.htm
|
Institut: Institut for Telekommunikation
|
Studieudvalg: ESU
|
Kursusmål: At introducere modeller, metoder og værktøjer til design og implementering af informationssystemer i organisationer, herunder specielt systemer, der udnytter avanceret telekommunikation. Der lægges vægt på de problemer, der kan opstå i samspillet mellem system, menneske og organisation.
|
Kursusindhold: Modeller af systemudvikingsprocessen: De vigtigste procesmodeller (herunder vandfalds- og spiralmodellen) præsenteres og diskuteres.
Metoder til analyse og design: Et antal principielt forskellige metoder gennemgås, herunder struktureret analyse, objektorienteret analyse og design, "prototyping", formelle metoder og CASE-værktøjer. Forholdet mellem metode, erfaring og viden diskuteres, ligesom behovet for brugerdeltagelse i systemudvikling overvejes.
Organisatorisk implementering: De problemer, der knytter sig til indførelse og brug af informationssystemer i organisatoner diskuteres. Der fokuseres på samspillet mellem edb-system og organisation, uddannelse af de ansatte, planlægning af organisationsforandringer, samt interessemodsætninger og politiske processer i (og mellem) organisationer.
Netværk og telekommunikation: De nye muligheder og særlige problemer, der knytter sig til udvikling og implementering af informationssystemer baseret på netværk og tele-kommunikation behandles.
|