DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 2000/2001 
 
88318 Læreanstalternes fælles formidlingskursus, LFF
Engelsk titel: Interdisciplinary Communication Course of Danish Universities
Sprog: dansk Point: 15
Type: basiskursus
Sprog: dansk

Tidligere kursus: C8818
Pointspærring: C8818
Vejledende placering: Sidst i studiet.
Undervisningsform: Forelæsninger, cases, værkstedsgange med øvelser, projektarbejde i tværfaglige grupper.
Evalueringsform Godkendelse af rapport samt mundtlig eksamen
Karakter: bestået/ikke bestået
Antal studerende: max. 7

Bemærkninger: Informationsmøde med oplæg fra tidligere kursister: 25. maj og 31. august 2000 kl. 15.00-17.00 på nedenstående adresse.
Tilmelding skal ske direkte til kurset senest den 7. september 2000 på nedenstående adresse.
Kursusstart: 18. september 2000.
Kontaktperson: Flemming Vestergaard, bygn. 116, tlf. 4525 1658, email fv@byg.dtu.dk
Kursusleder Gitte Andresen, LFF, Blågårdagade 23 B 4., 2200 Kbh. N, tlf. 3815 3844, email lff@cbs.dk

Kursets netadresse: http://www.lfkurser.dk/lff
Kursusmål: Formålet med Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus er at give studerende ved de højere læreanstalter i hovedstadsområdet teoretisk indsigt i formidling og, gennem tværfagligt projektarbejde, at give erfaring i at omsætte teori og metode til praktisk formidling.
Målsætningen for kurset er:
- At opøve kursisterne i at anvende teori og metode i analyse af formidlingsprodukter.
- At give kursisterne erfaring i at formidle skriftligt og mundtligt.
- At give kursisterne forståelse for og praktisk erfaring med den tværfaglige arbejdsform.
Kursusindhold: Kurset strækker sig over 2 semestre og består af:

Pilotprojekt
Den første uge arbejder kursisterne gruppevis med udvikling af formidlingsidéer til en offentlig institution alle ugens dage. Det sker i tæt samarbejde med institutionen og en professionel formidler som vejleder. Alle grupper får udstukket overordnede retningslinier for deres projekt, men de nærmere detaljer skal de selv fastlægge: Afgrænsning af målgruppen, vinkel på emnet, det konkrete budskab, hvor og hvordan målgruppen skal opleve produktet m.m.

Undervisning
I oktober og november erfarne formidlere giver teoretisk input om mundtlig og skriftlig formidling, og teorien veksles med øvel-sesgange. Emnerne er bl.a. kvaliteter i faglig formidling, kommunikationsteori, målgrupper, skri--vepro-ces, kommunikation der rammer plet, argumentation, mundtlig retorik, stemmebrug, evaluering/kritik, tværfagligt samarbejde og gruppearbejde- og processer.
I forårssemestret er der enkelte undervisningsgange efter nærmere aftale.

Projektarbejde
Projektarbejdet omfatter gruppevis udarbejdelse af et formidlingsprodukt og en følgerapport og fore-går fra slutningen af efterårssemestret frem til eksamen i maj. Projektarbejdet indle-des med en projektweekend den 11-12/11-2000, hvor grupperne dannes. Grupperne vælger selv problemstillinger, som de arbejder med indenfor kursets faglige rammer under faglig og processuel vejledning. Kun fantasien sætter grænser for emnerne og formidlingsprodukterne kan være alt fra hjemmeside og artikelkampagne til skriftlig patientvejledning og foredrag.
Grupperne aftaler selv mødedage.