88894 Fransk
|
Engelsk titel: French
|
Sprog: dansk
Point: 5 |
|
|
Tidligere kursus: C8894
|
|
|
|
|
Vejledende placering: Midt i studiet.
|
|
Evalueringsform Mundtlig eksamen
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 20
|
Bemærkninger: De 5 point, der gives for kurset, medregnes som eksotiske point. Kandidatstudienævnet finder det ikke rimeligt, at sprogkurser tages det første år, da dette bør anvendes til kurser, der ligger mere centralt for studiet.
|
Kontaktperson: | Inge Lise Andersen evt. Jonna Kjær, Romansk Institut, Københavns Universitet, tlf. 3532 8401 |
|
|
|
|
Kursusmål: At udnytte og videreudbygge de franskkundskaber, som deltagerne medringer fra gymnasieundervisningen, og at tilvejebringe den størst mulige sammenhæng mellem deltagernes fagstudium og det franske sprogområde.
|
Kursusindhold: Der arbejdes hen mod ovennævnte mål gennem den indholdsorienterede sprogundervisning, hvor arten af det valgte stof (tekster og lydbånd) betinger og styrer selve sprogindlæringen. Det drejer sig groft sagt om, gennem læsning, skriftlige arbejder og mundtlig diskussion, at tilegne sig et bestemt stof, hvortil vi kun har adgang gennem fransksprogede kilder.
Der begyndes med intensiv opfriskning af den elementære franske grammatik (bøjninger og sætningsopbygning) med udgangspunkt i konkrete øvelser. Herefter starter den tematisk orienterede undervisning, hvor stoffet i et vist omfang kan vælges af seltagerne selv. Fælles for de mulige stofområder er, at de er centreret om aktuelle franske samfundsforhold i bred forstand.
Der vil således blive tale om fra gang til gang at sætte sig ind i et begrænset stof (en avisartikel, uddrag af en større tekst, radioudsendelse via lydbånd) og på fransk (mundtligt eller skriftligt) at redegøre for og tage stilling til stoffet - hvis muligt med inddragelse af egne erfaringer på området. den sproglige kunnen vil primært blive vurderet på evnen til at få fat i det væsentlige af det læste eller hørte stof og til selv at udtrykke en meddelelse, så modparten kan forstå den. Den sproglige fejlfrihed er et sekundært mål, og der skrides kun ind overfor meningsforstyrrende fejl.
Afsluttende prøve: Hver studerende får udleveret et materiale (typisk en avisartikel), hvis indhold falder inden for det i semesteret studerede stof, og udarbejder i løbet af en uge en mindre hjemmeoopgave på fransk (3-5 A4-sider), som i diskuterende form fremlægger essensen af det udleverede materiale. Ved en efterfølgende mundtlig prøve uddyber hver enkelt sin besvarelse i samtale på fransk (varighed ca. 15 min.).
|
|
|