DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 2000/2001 
 
21455 Instrumentel analyse (øvelseskursus)
Engelsk titel: Instrumental Analysis (Experimental course)
Sprog: dansk Point: 5
Type: initiativkursus, kursus på phd-niveau, udbydes under åben uddannelse
Sprog: dansk

Tidligere kursus: C2146
Pointspærring: C2146
Obligatoriske forudsætninger: C2107/21245/C8860/56060/C8859/56059
Faglige forudsætninger: C2140/21250 eller tilsvarende analytisk kemisk teoretiske forudsætninger
Vejledende placering: 6. semester.
Undervisningsform: Laboratorieøvelser.
Evalueringsform Godkendelse af obligatoriske øvelser samt rapportaflevering
Karakter: bestået/ikke bestået
Antal studerende: max. 20

Bemærkninger: Vigtige aspekter af pensum i forelæsningskurset C2140/21250 Instrumentel Analyse illustreres eksperimentelt.
Kontaktperson: Elo Harald Hansen, bygn. 207, tlf. 4525 2346, email ehh@kemi.dtu.dk

Institut: Institut for Kemi
Studieudvalg: KSU
Kursusmål: At lære den studerende de væsentlige elementer i brugen af de mest udbredte analytisk kemiske instrumenter og at sætte den studerende i stand til ud fra den opnåede praktiske erfaring at foretage et velbegrundet valg blandt eksisterende apparater til en given opgave. At give den studerende indblik i metoder til prøveudtagning og oparbejdning af analysemateriale, samt anledning til kritisk vurdering af opnåede resultater i forbindelse med instrumentelt analytisk arbejde. De udførte opgaver vil være sådanne, man typisk løser på et analyselaboratorium.
Kursusindhold: Optiske metoder: UV/VIS-spektrofotometri. Atomabsorption (flamme- og grafitovnsatomisering samt hydridgenerering). Elektrokemiske metoder: Potentiometri (ion-selektive elektroder) og potentiometrisk stripping analyse. Væskechromatografi (HPLC). Automatisk analyse (flow injection analysis). Kemometri. Prøvepræparation (oplukningmetoder, ekstraktion) og prøveevaluering (standard additionsteknik, statistik, kvalitetskontrol). Udover at kurset skal give den studerende kendskab til forskellige analyseteknikker, vil det være en integral del, at man lærer at forholde sig kritisk til de opnåede analyseresultater.