Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: dansk |
|
Tidligere kursus: C0310
|
Pointspærring: C0310
|
|
Faglige forudsætninger: Kendskab til: indledende matematisk analyse, fysikkens grundbegreber, et programmeringssprog.
|
|
Vejledende placering: Først i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger kombineret med løsning af en modelleringsopgave valgt af gruppen
|
Evalueringsform Rapportaflevering
|
Karakter: bestået/ikke bestået
|
Antal studerende: max. 50
|
Bemærkninger: Deltagerbegrænsning:
Max: 50 i januar, under forudsætning af et tilstrækkeligt antal skærme i Databaren.
Max: 100 i juni
|
|
Kursets netadresse: http://www.imm.dtu.dk/courses/04120
|
Institut: Informatik og Matematisk Modellering
|
Studieudvalg: MIFSU
|
Kursusmål: At sætte deltagerne i stand til- som en introduktion til anvendt matematik
(a) at opstille modeller til beskrivelse af fysiske og tekniske systemers opførsel og løse modelligningerne på datamat,
(b) at evaluere modellerne på basis af beregnede løsninger til de opstillede modelligninger.
|
Kursusindhold: I kursus indøves programmering i højere niveau sprog (C eller FORTRAN, evt. PROFIL) og anvendelse af standard EDB programbiblioteker, f.eks. MATLAB. Et eksempel på modellering gennemarbejdes selvstændigt af deltagerne under vejledning. Eksemplerne, der hentes fra teknik og økologi, tjener til at indøve nogle af de vigtigste elementer af modelleringsprocessen:
1. Problemformulering: Hvad søges? Valg af model afhænger stærkt af formålet med modellen. Hvilke størrelser fra virkeligheden er af betydning for modellens formål?
2. Modelopstilling: Hvor komplicerede må modelligningerne være, for at de kan løses med de givne ressourcer? Hvilke metoder beherskes? Hvilke EDB programmer er der til rådighed?
3. Løsning af modelligningerne: Hvilken løsningsmetode (approximativ, analytisk eller numerisk) bør foretrækkes?
4. Evaluering af modellen: Stemmer modellens forudsigelser med forhåndenværende data fra virkeligheden? Hvad siger modellen om virkeligheden? Er modellens begrænsninger acceptable?
|