DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 2000/2001 
 
04225 Ikke-lineære partielle differentialligninger, solitoner
Engelsk titel: Nonlinear partial differential equations, solitons
Sprog: engelsk Point: 5
Type: basiskursus, kursus på phd-niveau, udbydes under åben uddannelse
Sprog: engelsk

Tidligere kursus: C0315
Pointspærring: C0315
Faglige forudsætninger: 04211/01248/10231/04201
Ønskelige forudsætninger: 04202 (senest samtidig)

Vejledende placering: Midt i studiet.
Undervisningsform: Pr. uge: forelæsning og 2 timer opgaveregning og gruppearbejde.
Evalueringsform Mundtlig eksamen
Karakter: 13-skala
Bemærkninger: Forelæsninger af instituttets udenlandske gæster indgår i undervisningen.
Lærebog: A.Scott et al., Nonlinear Science, Oxford University Press, (1999).
Relation til andre kurser:
04416 Ikke-lineær bølgedynamik,
04421 Bifurkation og kaos med ingeniørmæssige anvendelser,
04426 Ikke-lineær stokastisk dynamik med anvendelser,
10227 Superledning,
10247 Ulineær optik,
10477 Plasmafysik 1 (Fusionsplasmafysik),
36210 Transportprocesser,
77256 Strømningslære.
Kontaktperson: Peter Leth Christiansen, bygn. 305, tlf. 4525 3096, email plc@imm.dtu.dk, http://www.imm.dtu.dk/~plc

Kursets netadresse: http://www.imm.dtu.dk/courses/04225
Institut: Informatik og Matematisk Modellering
Studieudvalg: MIFSU
Kursusmål: At beskrive vigtige ikke-lineære bølgefænomener.
Kursusindhold: Opstilling af ulineære partielle differentialligninger fra hydrodynamik, optik, faststoffysik samt molekylær dynamik. Balance mellem ikke-linearitet og dispersion. Solitære bølger og solitoner, ikke-lineær vekselvirkning, dekomposition i solitoner og stråling og bevarelsessætninger. Teknologiske og biologiske anvendelser af solitære bølger. Analytiske og numeriske metoder. Generaliseret separation af de variable. Bäcklund transformation, invers spredningsteori, perturbationsteori og similarity løsninger. Rum-tidslig konkurrence mellem orden og kaos. Biomolekylær dynamik (DNA og alpha-helix protein). Kvantesolitoner. Molekylære krystaller. Eksempler fra den seneste forskning.