04353 Virtual Reality systemer
|
Engelsk titel: Virtual Reality Systems
|
Sprog: engelsk
Point: 5 |
|
Type: | basiskursus, kursus på phd-niveau, udbydes under åben uddannelse Sprog: engelsk |
|
Tidligere kursus: 67488
|
Pointspærring: 67488
|
|
Faglige forudsætninger: 67277/04251
|
Ønskelige forudsætninger: 67484
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsning og øvelser
|
Evalueringsform Bedømmelse af afleverede øvelser og projektopgave
|
Karakter: 13-skala
|
|
|
|
Kursets netadresse: http://www.imm.dtu.dk/courses/04353
|
Institut: Informatik og Matematisk Modellering
|
Studieudvalg: MIFSU
|
Kursusmål: Med Virtual Reality (VR) systemer kan man opbygge modeller af den virtuelle verden, interagere med denne verden og have følelsen af immersivitet - henførthed til denne verden. Målet med kurset er at behandle, hvorledes sådanne systemer er opbygget, hvilken speciel hardware som indgår i systemerne og hvorledes sådanne systemer mere generelt kan integreres i multimediesystemer og grafiske systemer som CAD-systemer. Mere specifikt er det målet at give deltagerne med kendskab til almindelige grafiske systemer - herunder CAD-systemer - et overblik over de udvidelser, der forekommer i et Virtual Reality system samt sætte dem i stand til selv at udvikle algoritmer til software toolkits og anvende software toolkits til udvikling af VR-orienterede multimedieapplikationer herunder evaluering af de applikationer som udvikles.
|
Kursusindhold: Opbygningen af VR-systemer i forhold til traditionelle grafiske systemer. Hardwarekomponenter (f.eks. Grafikkort, Head Mouted Displays, Caves, sporingssystemer (trackers), Datagloves, 3D-mus). Softwarekomponenter, udvidelse af eksisterende grafikpakker som OpenGL, Optimizer og Performer og formater som VRML. Softwareopbygning. Transformationer i homogene koordinater og v.h.a. quaternioner; Afbildingsformer, parallelprojektion, perspektivafbildning og stereoperspektiv; Positions- og orienteringsbestemmelse; Brugerinteraktion; Modelinteraktion; Modelsimplificering; Forsinkelse. Integration af VR-systemer i multimediesystemer og opbygning af multimediesystemer baseret på VR-systemer. Det varierer fra simple systemer baseret på internetstandarder som VRML til high-end systemer.
Eksempler på anvendelsesområder: Design, Arkitektur, underholdning/spil, byplanlægning, trafiksimulering, lægeområdet, risikofyldt industri, undervisning.
|
|
|