Type: | initiativkursus Sprog: dansk |
|
|
|
|
Faglige forudsætninger: 04040/04041, 04030 plus et yderligere operationsanalysekursus
|
|
Vejledende placering: Sent i studiet
|
Undervisningsform: Forelæsninger og projektarbejde. Undervisningen består af en forelæsningsfase og en selvstudiefase.
|
Evalueringsform Afløsningsopgave
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 12
|
|
|
Kursets netadresse: http://www.imm.dtu.dk/courses/04434
|
Institut: Informatik og Matematisk Modellering
|
Studieudvalg: MIFSU
|
Kursusmål: At sætte deltagerne i stand til på egen hånd at opbygge begrebsmodeller og matematiske modeller som et hjælpemiddel til støtte for praktisk problemløsning. Der lægges stor vægt på, at deltagerne får et bredt og operationelt kendskab til modelbegrebet, herunder begrebsmodeller og forskellige typer matematiske modeller.
Kurset kortlægger og diskuterer de matematiske modeltyper, som de studerende lærer at løse i andre af IMM's fag. Kurset kortlægger og diskuterer også i nogen grad løsningsmetoder for forskellige matematiske modeltyper.
|
Kursusindhold: Introduktion til matematisk modellering: Problemer, systemer, og modeller, specielt begrebsmodeller og matematiske modeller. Problemløsningsprocessen. Deskriptive modeller og optimeringsmodeller, beslutningsmodeller, statiske og dynamiske modeller, tidsdiskrete og tidskontinuerte modeller, tilstandsdiskrete og tilstandskontinuerte modeller.
Løsningsmetoder: Analytiske, numeriske og simulatoriske metoder m.m.
Illustrative eksempler.
Kursusmateriale: Matematisk modellering, Svend Clausen, IMM 2000.
|