Type: | initiativkursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: dansk |
|
|
|
|
Faglige forudsætninger: 72102, 80001, 80002
|
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
|
Evalueringsform Bedømmelse af rapporter foruds. godk. af obl. øvelser. Rapport samt fremlægelse.
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 10
|
Bemærkninger: Sammen med 80403 er der tale om fuld tid i 14 ugers perioden. Interessetilkendegivelse skal afleveres til læreren inden den 15. maj 2000. Der gennemføres vejledende interview af interesserede studerende i maj/juni.
|
|
Kursets netadresse: http://ipt.dtu.dk/itd
|
Institut: Institut for Procesteknik
|
Studieudvalg: MSU
|
Kursusmål: At give deltagerne en kompetence i at lede og deltage i tværfagligt projektarbejde. At give en indsigt i fagområderne industriel design og marketing/økonomi samt deres sammenhæng med ingeniørarbejde. Med udgangspunkt i et projektorienteret industrisamarbejde fokuserer kursus 80402 på emnerne opgaveindsigt, fokusering og valg af indsatsområde. Desuden gives en grundlæggende indføring af ingeniører, designere og økonomer i hinandens områder.
Kurserne 80402 og 80403 forudsætter en interesse og erfaring (fx. fra tidligere kurser) i udviklingsarbejde. Kurserne danner sammen med et eksamensprojekt et samlet hele, og kurserne er derfor forbeholdt studerende på deres 9. semester, som umiddelbart efter kan fortsætte med et eksamensprojekt indenfor emnet. I forårssemesteret tilbydes fællesvejledning under eksamensprojektet sammen med de 2 andre institutioner.
|
Kursusindhold: Kurset gennemføres i samarbejde med studerende fra Danmarks Designskole og Handelshøjskolen i København og vil fysisk være placeret på Danmarks Designskole. Kurset indledes med en grundlæggende indføring i fagområderne Industriel Design og marketing/økonomi samt ingeniørteknik samt med træning i projektledelse og teambuilding. I kursets start foretages også en et uges studierejse. I samarbejde med en industriel virksomhed gennemføres i tre personers hold analyser af virksomhedens strategi og økonomi, af markedet, af et udvalgt produkt og dets produktion/livsforløb samt af kunder/brugere. Disse analyser skal danne basis for at udpege de indsatsområder, som der skal genereres konceptforslag for i kursus 80403. Sidst i kurset præsenterer hvert hold deres resultater ved en fremlæggelse hvor virksomheden har mulighed for at deltage. Hovedbegreber i kurset omfatter: Strategi, corporate image, æstetik, semiotik, produktion, produktlivsforløb, produktudvikling.
|