DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 2000/2001 
 
85401 Teknologioverførsel og ulandsbistand.
Engelsk titel: Technology transfer and development aid.
Sprog: engelsk Point: 5
Type: initiativkursus, udbydes under åben uddannelse
Sprog: engelsk

Tidligere kursus: C8562
Pointspærring: C8562
Faglige forudsætninger: 85241/C8561
Vejledende placering: Midt til sent i studiet
Undervisningsform: Forelæsninger og gruppearbejde.
Evalueringsform Bedømmelse af rapport
Karakter: 13-skala
Antal studerende: max. 25

Bemærkninger: Kurset bygger i høj grad på kendskab til det stof, som er blevet gennemgået i kursus 85241 Ulandskundskab, der afholdes umiddelbart før i forårets 14-ugers periode.
Kontaktperson: Arne Wangel, bygn. 303, tlf. 4525 6011, email aw@ipl.dtu.dk, http://www.its.dtu.dk/ansat/aw/aw_e.htm
Anne Marie Bagge, bygn. 424, tlf. 4525 4600, email amb@ipl.dtu.dk, http://www.ipl.dtu.dk

Institut: Institut for Teknologi og Samfund
Studieudvalg: MESU
Kursusmål: At udvikle evne til at anvende samfundsvidenskabelige teorier om udvikling og teknologioverførsel til udviklingslande. At bibringe de studerende samfundsvidenskabelige metoder til at gennemføre feltstudier på egen hånd, herunder interviewing, observation, survey og dokumentation. At give de studerende redskaber til planlægning, overvågning og evaluering af bistandsprojekter; dette vil også muliggøre et design af de studerendes efterfølgende projektarbejde, inklusive feltophold, i overensstemmelse med bistandsdonorers aktuelle fremgangsmåde.
Kursusindhold: Kurset belyser samspillet mellem teknologi og samfund i udviklingslande på grundlag af konkrete udviklingsprogrammer og -projekter vedrørende miljøproblemer i forbindelse med industrialisering og byudvikling. Hovedelementerne er teorier og metoder om teknologioverførsel og teknologivurdering i udviklingslande, om planlægning, overvågning og evaluering af bistandsprojekter (LFA, RRA, projektcyklus, etc.), og feltstudiemetoder. En væsentlig del af kurset udføres som gruppearbejde, hvor udvalgte projektcases analyseres.