Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: engelsk |
|
Tidligere kursus: C3630
|
Pointspærring: C3630/C3631/C3632/C5001/50300/C8201/72231
|
|
Faglige forudsætninger: 36100 og 36260
|
|
Vejledende placering: Midt i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger, opgaveregning, øvelsesarbejde med rapportskrivning
|
Evalueringsform Bedømmelse af øvelsesrapporter (30%) samt skriftlig eksamen (70%)
|
Karakter: 13-skala
|
|
|
Kontaktperson: | Sten Bay Jørgensen, bygn. 227, tlf. 4525 2872, email sbj@kt.dtu.dk |
|
|
Institut: Institut for Kemiteknik
|
Studieudvalg: KSU
|
Kursusmål: På baggrund af matematiske modeller sigter kurset mod:
- at bibringe deltagerne en forståelse af funktionen og anvendelsen af simpel fremad og tilbagekoblet regulering af kemiske processer,
- at sætte deltagerne i stand til at dimensionere reguleringssystemer til kontinuerte og batchvise kemiske processer og procesanlæg,
- at give deltagerne en forståelse for hvorledes målinger og aktuatorer kan sammenkobles i en reguleringsstruktur for et procesanlæg,
- at indøve reguleringsteoriens anvendelse på teknisk kemisk procesudstyr.
|
Kursusindhold: For kemiske procesanlæg er det væsentligt, at processerne kan gennemføres sikkert indenfor det ønskede operationsområde. Følgende hovedpunkter behandles i kurset: - formulering af modeller for kemiske processers og reguleringsudstyrs dynamiske egenskaber. - introduktion til input-output og tilstandsmodeller. - beskrivelse af dynamiske systemers egenskaber vha. frekvensfunktioner. - bestemmelse af frekvensfunktioner ved LaPlace-transformation. - dynamik af tilbagekoblet proces med proportional, integral og differential virkning. - dimensionering af enkeltsløjfe regulering med følgende typer af tilbagekoblede regulatorer: On-Off, PID, kaskade og fremadkoblede samt modelbaserede regulatorer. - ulineære koblinger af simple regulatorer: Forholdsregulering, sekvensstyring og regulering af batchvise processer, regulatorstruktur for procesenheder, konfigurering af flersløjferegulering til procesanlæg.
|