Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: engelsk |
|
|
|
|
Faglige forudsætninger: 85221
|
Ønskelige forudsætninger: 67484. (senest samtidigt).
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde og rapportskrivning
|
Evalueringsform Rapportaflevering
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 24
|
Bemærkninger: Kurset indgår som et A-kursus i specialiseringen "Distribuerede multimedier" på DTU.
|
|
|
Institut: Institut for Telekommunikation
|
Studieudvalg: ESU
|
Kursusmål: At give de studerende indsigt i udviklingen af markederne for telebaserede multimedietjenester og medhørende elektroniske samhandelsformer mht. drivkræfterne i udbud og efterspørgsel og forretningsmodeller.
|
Kursusindhold: Konvergensen mellem IT, telekommunikation og massemedier giver nye muligheder for udvikling af multimedietjenester og elektronisk samhandel. Samtidig medfører konvergensen et opbrud i de hidtidige skillelinier mellem forskellige medier, herunder de hidtidige forretningsmodeller. Kurset giver en oversigt over de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af nye markeder for multimedietjenester samt de forretningsmodeller, som udvikler sig på den baggrund, herunder de elektroniske samhandelsformer og de økonomiske relationer, som er gældende på de teknologiske platforme, som anvendes. Under politiske drivkræfter gennemgås lovmæssige rammebetingelser for markedsudviklingen på multimedieområdet: ophavsret, forbrugerbeskyttelse, o.lign. Som basis for den empiriske viden gennemgås gængse og nyere metoder til markedsanalyse og teorier om national og international markedsdannelse.
|