DTU
Uddannelse
Forrige side | Gældende version Arkiv 2000/2001 
 
52261 Multimedier - marked og forretningsmodeller
Engelsk titel: Multimedia - market and business models
Sprog: engelsk Point: 5
Type: basiskursus, udbydes under åben uddannelse
Sprog: engelsk

Faglige forudsætninger: 85221
Ønskelige forudsætninger: 67484. (senest samtidigt).

Vejledende placering: Sidst i studiet.
Undervisningsform: Forelæsninger, gruppearbejde og rapportskrivning
Evalueringsform Rapportaflevering
Karakter: 13-skala
Antal studerende: max. 24

Bemærkninger: Kurset indgår som et A-kursus i specialiseringen "Distribuerede multimedier" på DTU.
Kontaktperson: Anders Henten, bygn. 371, tlf. 4525 5176, email henten@cti.dtu.dk, http://www.cti.dtu.dk

Institut: Institut for Telekommunikation
Studieudvalg: ESU
Kursusmål: At give de studerende indsigt i udviklingen af markederne for telebaserede multimedietjenester og medhørende elektroniske samhandelsformer mht. drivkræfterne i udbud og efterspørgsel og forretningsmodeller.
Kursusindhold: Konvergensen mellem IT, telekommunikation og massemedier giver nye muligheder for udvikling af multimedietjenester og elektronisk samhandel. Samtidig medfører konvergensen et opbrud i de hidtidige skillelinier mellem forskellige medier, herunder de hidtidige forretningsmodeller. Kurset giver en oversigt over de teknologiske, økonomiske og politiske drivkræfter i konstitueringen af nye markeder for multimedietjenester samt de forretningsmodeller, som udvikler sig på den baggrund, herunder de elektroniske samhandelsformer og de økonomiske relationer, som er gældende på de teknologiske platforme, som anvendes. Under politiske drivkræfter gennemgås lovmæssige rammebetingelser for markedsudviklingen på multimedieområdet: ophavsret, forbrugerbeskyttelse, o.lign. Som basis for den empiriske viden gennemgås gængse og nyere metoder til markedsanalyse og teorier om national og international markedsdannelse.