Type: | basiskursus, udbydes under åben uddannelse Sprog: engelsk |
|
|
|
|
Faglige forudsætninger: 52251
|
Ønskelige forudsætninger: 04331
|
Vejledende placering: Sidst i studiet.
|
Undervisningsform: Forelæsninger samt gruppearbejde.
|
Evalueringsform Rapportaflevering
|
Karakter: 13-skala
|
Antal studerende: max. 24
|
Bemærkninger: De på kurset gennemgåede metoder har en mere generel anvendelse og kan ligeledes bruges overfor spørgsmål vedrørende indførelse af andre teknologier i virksomheder eller organisationer.
|
|
Kursets netadresse: http://www.cti.dtu.dk/undervisning/forår/52273...
|
Institut: Institut for Telekommunikation
|
Studieudvalg: ESU
|
Kursusmål: Den stigende anvendelse og indflydelse af informationsteknologier (IT) øger organisationers og virksomheders behov for at håndtere nye problemstillinger gennem strategiudvikling og planlægning. Formålet med kurset er at præsentere forskellige fremgangsmåder (bløde metoder) til formulering og løsning af IT-strategiske problemstillinger inden for både private og offentlige organisationer. Anvendelse af metoderne fokuserer specielt på problemer i forbindelse med design, implementering og anvendelse af IT i forbindelse med udvikling af IT-strategier.
|
Kursusindhold: Problemer i forbindelse med organisationers IT-strategier, det strategiske planlægningsbegreb i forhold til organisationen og de modsætningsforhold, der eksisterer i planlægningen præsenteres og diskuteres. Der gives en introduktion til de såkaldte Gruppe Beslutnings Støtte Systemer eller bløde metoder. På kurset gennemgås desuden en række bløde metoder: SWOT analysen, Strategic Choice Application, SODA, Fremtidsværkstedet, Scenariemetodik og Soft Systems Methodology m.fl., som kan støtte IT-strategiudvikling. Ligeledes præsenteres en generel karakteristik for evaluering og sammenligning af disse metoder i forhold til deres virke i planlægningsprocessen, fokus på produkter, forudsætninger om organisationen og de teknologier, der benyttes. Sidst behandles emnet omkring applikation af flere metoder i samme strategiske planlægningsproces. Områder relaterede til udvikling af IT-strategier vil indgå som eksempler i undervisningen og som emner, der kan behandles i projektarbejder.
|